L Home

Vanliga frågor

Vanliga frågor

december 9, 2020 • Under: Webbplatsinformation

0

Vi välkomnar alla gäster som är symptomfria till oss i Lofsdalen.

Det är viktigt att vi reser med försiktighet och hänsyn. Det är upp till var och en att ta ansvar
och hjälpas åt i rådande läge. Nedan informerar vi om hur vi kan hjälpas åt med detta.

Vad gäller om jag bokat boende via L-Home?
Vi följer dagligen hur läget förändras. Våra ordinarie bokningsvillkor kommer att verka
fram tills att ett beslut om nedstängning av fjällanläggningen skulle tas. Detta innebär
att du som bokat boende via oss kan av- och omboka ditt boende upp till 40 dagar innan
ankomst. Hela beloppet återbetalas förutom en expeditionsavgift på 500 kr och kostnaden
för eventuellt avbeställningsskydd. Våra ordinarie bokningsvillkor i sin helhet finns länkade
på hemsidan.

Vad händer om fjällanläggningen stänger?
Om myndigheterna beslutar att fjällanläggningen måste stänga kommer vi på L-Home att ta
kontakt med samtliga gäster. Alla gäster som bokat boende via oss och har mindre än 40
dagar till ankomst från det att ett sådant beslut tas erbjuds ett tillgodo-bevis på summan för
bokningen. Det innestående beloppet kommer kunna användas i framtiden på boende,
tillägg etc. Alla gäster som har mer än 40 dagar till ankomst kommer att få hela beloppet
återbetalt.

Vad täcker mitt avbeställningsskydd?
Återbetalning sker vid uppvisande av intyg från läkare, försäkringsbolag och/eller annan
myndighet.

● Dödsfall, sjukdom eller olycksfall av allvarlig art, som drabbat dig själv, maka/make,
sambo, familj eller medresenär.
● Inkallelse till krigsmakt eller civilförsvaret.
● Allvarlig händelse utanför din kontroll och som ej kunnat förutses vid
bokningstillfället. (Restriktioner i och med covid-19 är ingen händelse som inte
kunnat förutses vid bokningstillfället.)

Vad gäller om det råder reserestriktioner i min region?
Skulle det råda reserestriktioner i olika regioner sker ingen återbetalning, vi är en förmedlare
av privata stugor och vi är fortsatt är betalningsskyldiga gentemot våra stugägare. I nuläget
gäller eget ansvar kring resor.

Vad händer om jag blir sjuk innan min resa?
Vid positivt testresultat för Covid-19 gäller full återbetalning vid uppvisande av giltigt &
positivt testresultat som gjorts inom de närmsta 14-dagarna.

Vad händer om jag blir sjuk på resan?
Får du förkylningssymptom under din vistelse ska du isolera dig och ditt resesällskap i ert
boende. Ta dig sedan hem i bil till din hemort, utan att utsätta andra för smittrisk. Det är
också din skyldighet att kontakta oss på L-Home/Skoterhuset för att vi ska kunna säkerställa
övriga gäster och vår personals säkerhet. Blir du sjuk ska du kontakta 1177 för råd om vart
du ska vända dig vid behov av vård. Under vintersäsongen kommer Region Jämtland
Härjedalen att erbjuda provtagning för Covid-19 utanför läkarmottagningen vid
Fjällanläggningen. För konsultation och tidsbokning, kontakta 1177

Hur och var hämtar och lämnar jag min nyckel?
All nyckelutlämning sker utanför entrén på Skoterhuset (Lofsdalsvägen 5) i den låda som är
märkt med “Ankomst”, och ni lämnar sedan nyckeln i lådan märkt med “Avresa”. Alla nycklar
desinficeras innan utlämning. Alla gäster som har frågor rekommenderas att ringa oss på
nummer 0680-410 10 för att minska trängsel vid ankomst- och avresedagarna.

Hur minskar ni risken för smittspridning i stugan vid ankomst & avresa?
Vid varje avresestäd och städcheck desinficerar vi samtliga handtag, lysknappar, kök,
badrum och övriga ytor i boendet. All städpersonal använder plasthandskar.

Vad gäller om jag måste avboka min skoter/skotertur?
Som privatperson får ni avboka kostnadsfritt upp till 7 dagar innan bokat tillfälle, därefter
debiteras hela bokningsbeloppet. Om ni bokat in er på en guidad tur kan ni avboka upp till
24 timmar innan bokat tillfälle.

Kan jag hyra skoter som vanligt?
Ja skoteruthyrningen kommer hålla öppet som vanligt. Under högsäsong kommer vi bedriva
verksamheten utomhus i den mån det är möjligt. Alla hyrhjälmar desinficeras efter varje användning.
Alla som hyr hjälm uppmanas att bära balaclava. Balaclava finns att köpa på plats för de
som ej har med sig en egen.

Hur köper jag lättast mitt skipass?
Det finns tre olika sätt som du kan köpa skipass på för att undvika smittspridning.

1) Köp ditt skipass online (Du som har ett kort sedan tidigare kan ladda det med nytt värde,
du som ej har kort kan köpa online och hämta ut)

2) Ladda ditt skipass i automat placerad utanför entrén till Skidboden

3) Köp ditt skipass i kassa-luckan ut mot snölandet (utomhus)

Hur undviks smittspridning i liftköer och stolsliftar?
Kösystemet till liftarna kommer att justeras och delas upp för utökat avstånd. I 6-stolsliftar
ska eventuella vindkåpor hållas öppna om det är blandade sällskap i stolen. Eventuella
tomma platser i liftar fylls ej på mellan olika sällskap, inga ”singelköer” med andra ord.

Vad ska jag tänka på på ICA och i andra butiker?
ICA har ett stort antal besökare och för att hålla nere antalet besökare i butiken önskar vi att
endast en person ur sällskapet går in. Detta gäller i alla butiker/uthyrningar i de fall det är möjligt.

Kommer restaurangerna ha öppet som vanligt?
Samtliga restauranger kommer hålla öppet men restriktioner råder. I samtliga restauranger
gäller endast bordsservering och max 8 personer vid varje bord. Mat för avhämtning går att
få från bl.a. Skoterköket, Aktivitetshuset och Trapper. Värmestugorna har begränsat antal
platser. After ski och nattklubb utgår fram till och 28 Februari och ingen av restaurangerna
kommer servera alkohol efter kl 22.00.

Vad bör jag som gäst tänka på?
● Håll avstånd- minst en meter
● Tvätta händerna ofta och noggrant
● Hosta/nys i armvecket
● Använd handsprit
● Använd kontaktlösa betalningsmetoder (hemsida, swish etc.)
● Vänta utanför butiker och låt en person per sällskap gå in i de fall då det är
möjligt
● Följ anvisningar från personal på respektive serviceställe